NOTA PQS

CONTOH-CONTOH NOTA YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN 
  GURU DAN PELAJAR                                                                            

 
NOTA ISI / KANDUNGAN TOPIK
BAHAGIAN ADAB DAN AKHLAK ISLAMIAH
PELAJARAN 27 : MENGHAYATI ADAB BERJIRAN

 27.1 MAKSUD BERJIRAN MENURUT ISLAM




JIRAN  >  Jiran ialah orang yang tinggal berdekatan dengan rumah kita sama ada di kanan, dikiri, didepan, dibelakang, di tingkat atas, ditingkat bawah hingga empat puluh buah rumah dari setiap penjuru.

 


Rasulullah S.A.W bersabda : 

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الأخِر فَليُكْرِم جَارَهُ
(متفق عليه)
Maksudnya :
            Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, Hendaklah memuliakan jiran.

27.2 HAK DAN KEWAJIPAN SEORANG MUSLIM TERHADAP JIRAN
JENIS
HAK

1) Jiran muslim yang mempunyai hubungan persaudaraan.

ü  Hak sebagai seorang muslim
ü  Hak sebagai kerabat
ü  Hak sebagai seorang jiran

2) Jiran muslim yang tidak mempunyai hubungan persaudaraan.

ü  Hak sebagai seorang muslim
ü  Hak sebagai seorang jiran

3) Jiran bukan islam.

ü  Hak sebagai seorang jiran

27.3 HIKMAH MEMELIHARA ADAB BERJIRAN
Antara hikmah memelihara adab berjiran ialah : 
1- Kehidupan dipenuhi dengan kedamaian dan keharmonian.
2- Kehidupan bermasyarakat diberkati oleh Allah.
3- Dapat bersatu kearah kemajuan dan kehidupan yang lebih berkualiti.
4- Sentiasa berasa selesa dan mendapat pembelaan.
5- Kemungkaran dapat dibasmi dengan lebih mudah dan cepat.

27.4 IMPLIKASI TIDAK BERADAB TERHADAP JIRAN
Tidak beradab kepada jiran akan membawa kesan dan implikasi yang buruk. Antaranya ialah : 
1- Kehidupan tidak tenang.
2- Menjejaskan keharmonian hidup bermasyarakat.
3- Terpinggir daripada masyarakat.
4- Sukar mendapat pertolongan ketika dalam kesusahan.
5- Negara akan menjadi mundur dan kucar kacir.


PENGHAYATAN

1- Menghormati jiran dengan menunjukkan muka yang ceria dan sentiasa memberi salam  apabila bertemu.
2- Mengambil berat dan bertegur sapa dengan jiran.
3- Memberi sumbangan yang baik kepada jiran.
4- Mempunyai semangat rela berkorban dan prihatin terhadap jiran.


*CONTOH NOTA BAHAGIAN PENGAJIAN AL-QURAN
KEWAJIPAN BELAJAR KE ATAS SETIAP MUSLIM
             Pada umumnya belajar merupakan proses abadi yang melibatkan penyesuaian yang  terbaik untuk perkembangan mental dan fizikal, kebebasan dan kesedaran manusia terhadap  Tuhan dan semua makhluk di dunia. Belajar boleh berlaku dalam bentuk formal dan tidak formal, kerana konsep belajar merupakan proses memperoleh pengetahuan dan kemahiran serta berubahnya tingkah laku dengan dilakukan sendiri oleh seseorang. Firman Allah Taala  yang bermaksud : 
            “ Bacalah wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk) . Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku.  Bacalah dengan nama tuhanmu yang Maha Pemurah , yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuiya “ .
           Daripada firman Allah SWT diatas , dapat difahami bahawa seruan Allah untuk belajar merupakan satu tuntutan yang perlu dicari dan diperoleh . Sesuatu ilmu mesti diperoleh melalui beberapa proses seperti membaca hasil tulisan para ilmuan, melalui perbincanagan, perbhasan, membuat kajian tentang sesuatu ilmu.
            Antara kepentingan mencari dan mempelajari sesuatu ilmu ialah manusia dapat membuat sesuatu tindakan yang betul untuk kepentingan diri sendiri dan masyarakat, membolehkan masyarakat dan Negara mengeksploitasikan sumber alam dan untuk faedah manusia.  Manusia  dan masyarakat akan menjadi teguh dan kuat , dan mereka yang mempelajari kedua-dua bidang ilmu (fardhu ain dan fardhu kifayah) akan dikasihi Allah, Rasul dan Manusia, mendapat kehidupan yang bahagia dunia dan akhirat serta dipandang mulia dan dihormati.
            Dengan ilmu juga, manusia dapat mengetahui kebesaran, kekuasaan, keagungan Allah serta mengetahui rahsia-rahsia kejadian alam bagi meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.  Jesteru, kewajipan belajar amat penting ke arah pembangunan diri, masyarakat dan Negara selaras dengan pembangunan yang dituntut dalam Islam. Didalam Al-Quran dan Hadis terdapat banyak ayat yang menyarankan supaya umat islam menuntut ilmu. Antaranya ialah : 
“ Oleh itu, bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui”.
                                                                                    ( Surah An-Nahlu : 43 )       
   
Sabda Rasulullah S.A.W :
“ Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas setiap Muslim”


PELAJARAN 24 : ADAB BERSEDEKAH DAN MEMBERI HADIAH      

24.1 Konsep sedekah dan hadiah menurut islam
# Pengertian sedekah dari sudut istilah : Pemberian atau derma secara sukarela untuk membantu individu dan masyarakat disamping mendapat ganjaran daripada Allah SWT.

# Pengertian hadiah dari sudut istilah : Pemberian sesuatu tanpa mengharapkan balasan yang bertujuan memuliakan atau memberi penghormatan kepada penerima.


24.2 Hukum memberi sedekah dan hadiah
*Hukum memberi sedekah
i) Sunat
   - keadaan sepanjang masa
ii) Haram
-          Keadaan : sekiranya diketahui  ia akan diguna bagi tujuan maksiat
iii) Wajib :
-          Keadaan : sekiranya terdapat dalam anggota masyarakat yang dalam  kelaparan  sedangkan seseorang itu mempunyai lebihan makanan yang diperlukan.
*Hukum memberi hadiah ialah sunat.
-          Hukum menerima hadiah dan sedekah pula adalah harus.Makruh hukumnya menolak pemberian tanpa sebab yang munasabah.
-           
24.3 Rukun sedekah dan hadiah
i) Pemberi 
     Syarat : 1) Baligh
                      2) Berakal
ii) Penerima : 1) Layak memiliki
iii) Barangan
Syarat : 
 1) Wujud dan boleh diserahkan ketika pemberian dilakukan.
 2) Bernilai
3) Dimiliki oleh pemberi

24.4 Adab-adab memberi dan menerima sedekah dan hadiah

i- Hendaklah dilakukan dengan ikhlas kerana Allah S.W.T tanpa mengharapkan
balasan daripada makhluk.
ii- Memberikan barang yang disayangi : untuk mendapatkan ganjaran yang lebih besar.
iii- Tidak mengungkit barang yang telah diberi.
iv- Mengutamakan kaum kerabat dan jiran.


Kelebihan memberikan sedekah dan hadiah

-Individu :
·         Mendapat keampunan dari Allah SWT.
·         Mendapat pahala yang berlipat kali ganda.
·         Allah menggantikan dengan pahala dan rezeki yang lebih banyak.
-Masyarakat
·         Meringankan beban golongan yang tidak bernasib baik.
·         Mengeratkan hubungan silaturrahim.

-Negara
·         Menjana pertumbuhan ekonomi Negara.


No comments:

Post a Comment