AMALAN PENGAJARAN TILAWAH AL-QURAN
Amalan pengajaran yang berkesan berfungsi untuk menghasilkan pembelajaran yang efektif dalam bilik darjah . Pelajar hendaklah dilibatkan secara aktif dalam proses pengajaran dan pengajaran guru juga hendaklah dirancang di samping memberi pertimbangan kepada kepelbagaian pelajar. Apatah lagi dalam pengajaran Tilawah al-Quran, ia mempunyai ciri tersendiri berbanding dengan setiap komponen mata pelajaran Pendidikan Islam. Pengajaran Tilawah al-Quran melibatkan kemahiran lisan, kelancaran bacaan, kemahiran fasahah, tilawah bertajwid dan bacaan secara tadwir dan tartil (KementerianPelajaran Malaysia 2004).
Bahagian
tilawah al-Quran merangkumi tiga aspek iaitu Tilawah al-Quran,
Kefahaman ayat-ayat al-Quran dan Hafazan.Setiap aspek yang terdapat
dalam bahagian Tilawah al-Quran ini menggunakan kaedah dan pendekatan
yang berbeza-beza.Kaedah dan pendekatan yang berbeza-beza ini digunakan
bagi meningkatkan keberkesanan dan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Islam khususnya bahagian tilawah al-quran.
Menurut
Abdul Raof(1993) gabungan pelbagai aktiviti pengajaran yang melibatkan
strategi, pendekatan, kaedah dan teknik akan membawa kepada pengajaran
yang berkesan.
Berkaitan
strategi pengajaran, menurut Ibnu Khaldun (2000), guru hendaklah
memastikan setiap isi pengajaran dan masalah yang timbul semasa proses
pengajaran dan pembelajaran diselesaikan dahulu sebelum berpindah ke
topik lain. Oleh itu dalam pengajaran Tilawah al-Quran, guru hendaklah
memastikan para pelajar benar-benar dapat menguasai isi pelajaran yang
diterangkan oleh guru, agar para pelajar tidak berterusan gagal
menguasai kemahiran bacaan al-Quran dengan sepenuhnya. Setelah guru
yakin pelajar telah berjaya menguasai kemahiran bacaan al-Quran yang
diajar, barulah guru berpindah ke tajuk pengajaran yang seterusnya.
Manakala pendekatan yang
digunakan untuk mengajar adalah pelbagai misalnya daripada konkrit
kepada abstrak, daripada mudah kepada kompleks, daripada keseluruhan
kepada bahagian, daripada umum kepada khusus, daripada spesifik kepada
umum, daripada dekat kepada jauh dan daripada diketahui kepada belum
diketahui (Ab. Halim Tamuri 2006). Kesesuaian pendekatan pengajaran
berkait rapat dengan jenis pelajar dan jenis pengajaran guru. Oleh itu
untuk amalan pengajaran Tilawah al-Quran yang berkesan, guru hendaklah
memilih pendekatan yang sesuai.Hal ini kerana tidak ada satu pendekatan
yang dianggap terbaik untuk satu-satu mata pelajaran bagi semua pelajar
dalam semua keadaan.
Pendekatan
yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah
pendekatan pemusatan kelas, kumpulan dan individu. Ia bertujuan untuk
melibatkan kesemua murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Pendekatan ini juga memberi peluang kepada guru untuk mengenali
murid-murid dengan lebih dekat.
Berkaitan
kaedah pengajaran, kaedah ialah satu siri tindakan yang sistematik yang
bertujuan untuk mencapai objektif pelajaran dengan langkah
danpenyampaian yang tersusun dalam jangka masa yang pendek..Apa
saja cara yang guru Pendidikan Islam lakukan untuk memberi faham kepada
pelajar bagi mencapai objektif pengajaran Tilawah al-Quran, makaia
adalah kaedah.
Manakala
teknik ialah kemahiran dan perlakuan guru dalam pengelolaan dan
pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktivitipengajaran dan
pembelajaran. Ia adalah unit-unit kecil yang terkandung dalamsesuatu
kaedah. Dengan pelbagai teknik pengajaran ini, guru dapat menggunakannya
dalampengajaran Tilawah al-Quran. Oleh itu, guru Pendidikan Islam
hendaklahmengambil kira teknik pengajaran yang sesuai agar wujudnya
pengajaran
berkesan
dan pembelajaran berkualiti. Manakala Azman (1987) mengatakan
teknikialah apa yang dilihat dalam bilik darjah. Sekiranya guru mengajar
Bahasa denganmenggunakan alat-alat komunikasi yang canggih dalam makmal
bahasa, maka iasatu teknik. Begitu juga sekiranya seorang guru
Pendidikan Islam mengajarTilawah al-Quran dengan menggunakan perisian
komputer untukmemperdengarkan bacaan, maka ia dikatakan teknik.
Ishak
(1985) dan Abdul Qadir (1998) mengemukakan berkaitan kaedah pengajaran
bacaan al-Quran yang berkesan iaitu berdasarkan empat kaedah.(1) at-Tahqiq,
iaitu bacaan yang tenang dan tidak tergopoh-gapah yang bertujuan untuk
mengajar dan menghayati kandungan dan hukum-hukum bacaan al-Quran.(2) at-Tartil iaitu
bacaan yang tenang dan tidak tergopoh-gapah dan bukan untuk tujuan
mengajar. Ia dilakukan untuk menghayati kandungan al-Quran.(3) at-Tadwir iaitu bacaan yang sederhana dan tidak terlalu cepat serta mengawasi hukum tajwid. (4) al-Hadar iaitu bacaan cepat serta mengawasi segala hukum tajwid.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN :
Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
TINGKATAN : 5 Bestari
BILANGAN MURID : 36 orang
TARIKH : 22
Januari 2012
HARI : Ahad
MASA : 12.20 tengahari – 1.30 petang (80
minit)
TAJUK UTAMA : Bahagian
Akhlak
Pelajaran
24 – Adab Bersedekah Dan Memberi Hadiah
SUB
TAJUK
: 1. Konsep
sedekah dan hadiah
menurut islam.
2. Hukum dan syarat memberi dan
menerima sedekah dan hadiah.
3.
Rukun sedekah dan hadiah.
3. Adab memberi dan menerima sedekah.
4. Kelebihan kepada pemberi sedekah dan
hadiah.
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran, pelajar
dapat
1.
Membuat perbandingan antara
sedekah dan hadiah.(Aras 3)
2.
Menilai hukum memberi sedekah dan hadiah berdasarkan kepada
situasi.(Aras 3)
3.
Menghubungkaitkan
aspek-aspek yang terlibat dalam proses memberi dan menerima sedekah dan
hadiah .(Aras 3)
4.
Mengetahui adab memberi dan
menerima sedekah. (Aras 1)
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID
: Pelajar sedar bahawa
sesiapa yang menerima
sedekah atau pun
hadiah pasti akan berasa
gembira.
PENERAPAN NILAI
: Sedekah dan hadiah mampu
mengeratkan
hubungan silaturrahim sesama manusia
hubungan silaturrahim sesama manusia
selain menikmati ganjaran daripada Allah
S.W.T.
S.W.T.
KBKK : Menjana idea, membuat gambaran
mental
menghubungkait, menjelaskan,
menghuraikan dan merumuskan.
menghubungkait, menjelaskan,
menghuraikan dan merumuskan.
KEPELBAGAIAN KECERDASAN : Kecerdasan interpersonal
BAHAN BANTU MENGAJAR : 1) Kotak hadiah
2)
Klip video
3)
Kertas mahjong
4)
Papan putih
RUJUKAN GURU : 1. Buku
Teks Pendidikan Al-Quran
Dan As-Sunnah tingkatan 5.
2. Buku Rujukan Formula Bestari SPM Pendidikan
Al-quran Dan As-sunnah Tingkatan 4 dan 5.
2. Buku Rujukan Formula Bestari SPM Pendidikan
Al-quran Dan As-sunnah Tingkatan 4 dan 5.
3. Buku Rujukan Revisi Efektif i-
Master Pendidikan Al-quran
dan As-sunnah
Tingkatan 5.
Tingkatan 5.
No comments:
Post a Comment